Volg zeker onze verhalen op onze Facebookpagina
Schoolfeest 2024
De affiches zijn gedrukt, de dromen verstuurd, aan de dansjes wordt stevig gewerkt, de vlinders verplaatsen zich stilaan van onze kleine teen richting onze buik...
Binnenkort mogen we jullie weer verwelkomen op ons schoolfeest en daar kijken we met z’n allen heel hard naar uit.
Wees welkom voor koffie en een wafel op zaterdag 16 maart om 15u in zaal Retorica. Droom mee met onze kinderen vanaf 16u en neem de tijd om gezellig na te praten bij een lekkere maaltijd vanaf 18u.
Bestellen kan met het invulstrookje op de brief of neem contact op via info@spelenderwijs.be
Kleine kinderen, grote kansen
Taaltest KOALAIn Vlaanderen start de leerplicht op 5 jaar. Om een goede start te bevorderen nemen alle kinderen deel aan een taalscreening, de KOALA.
De KOALA-screening onderzoekt aan de hand van oefeningen of de kleuter voldoende Nederlands kent. Alle kinderen uit de derde kleuterklas leggen een KOALA-screening af. Zo wordt eventuele taalachterstand vastgesteld voor ze naar het eerste leerjaar gaan. De KOALA meet de luistervaardigheid: begrijpt je kind voldoende Nederlands. Deze wordt getest met doe-, zoek-, en kies-opdrachten. De screening meet niet hoe goed je kind (Nederlands) kan praten.
Eens de luistervaardigheid van de kleuters met de kindvriendelijke screening in kaart is gebracht, kan de leerkracht verdere stappen zetten om de kleuters te ondersteunen en op te volgen. Indien nodig zal je kleuter extra hulp krijgen om het Nederlands te leren.
Voorleesweek
Word jij mijn voorleesbuddy?Leerlingen van onze derde graad werden voorleesvrienden voor de andere leerlingen op school. Met veel plezier lazen zij een sprookje voor en bedachten er ook een leuke opdracht bij. Jong en oud smulden samen van heerlijke voorleesverhalen.
Op de laatste dag van de voorleesweek kwamen heel wat enthousiaste ouders en grootouders ons verwennen met lange en korte, grappige, lieve, spannende of romantische sprookjes. Wat hebben we genoten!
We leerden dat iedereen een voorleesbuddy kan zijn: een ouder, een broer of zus, een ander kind van je school, een leerkracht, een vrijwilliger uit de buurt, een voorleesoma of -opa in de klas, een kinderbegeleider, een babysit, een achternonkel... Één ding hebben jullie met elkaar gemeen: door voor te lezen geven jullie de liefde voor het lezen door.
Meer foto‘s >>Openluchtklas 2e graad
Tussen oorlog en vredeNet als de eerste en de derde graad gaan ook onze 8-, 9- en 10-jarigen elke twee jaar op meerdaagse uitstap. Wat in 2014 begon als een herdenking aan honderd jaar Groote Oorlog, groeide uit tot tweejaarlijkse ‘vredes’-klassen. Eind oktober vertrokken ze met z'n allen richting Nieuwpoort waar de leerlingen aan de hand van een gevarieerd programma gedurende drie dagen ondergedompeld werden in het leven van toen.
Tijdens hun avontuur bezochten ze onder andere het Westfront met het Albert I-monument van waarop de leerlingen een mooi zicht hadden op de Ganzepoot: het sluizencomplex dat een grote rol speelde tijdens WO I. Hun reis zette zich verder richting Diksmuide waar ze konden ondervinden in welke omstandigheden zowel de soldaten als de burgers zich moesten redden tijdens de 'Groote Oorlog'. De meerdaagse uitstap eindigde met een roadtrip door de “Westhoek” waar we nog steeds sporen uit het verleden kunnen waarnemen.
Onze tweede graad leerde onderweg dat oorlog ontstaat uit ruzie, die op zijn beurt vaak voortkomt uit een banale discussie en hoe ze deze escalatie kunnen vermijden. Ook in de klas krijgen de kinderen de juiste tools aangeboden om op een assertieve en liefdevolle manier met elkaar om te gaan. We wensen dat onze leerlingen een sterke vredesboodschap met zich kunnen meedragen en delen met anderen om zich heen.
Boerderijklas eerste graad
Met 1 en 2 de boer op ….Woensdag 4 oktober werden heel wat kinderen van het eerste en tweede leerjaar wakker met kriebels in hun buik. Gepakt en gezakt vertrokken ze naar school, deze keer niet met hun schooltas. Die mocht eventjes thuis blijven. Met heel wat enthousiasme vertrok de eerste graad op driedaagse richting de Kijkboerderij Pierlapont in Loppem.
Samen met boer Sam leerden één en twee over de dieren, mochten ze hen eten geven en hun stallen schoonmaken. Boer Sam vertelde hen ook wat er allemaal groeit op zijn akkers. Daarna maakten de leerlingen om beurt een tractorrit, samen met boer Sam.
Boerin Els leerde hen wat ze allemaal nodig hebben om brood te bakken. Nadien mochten de kids elk hun eigen broodje bakken en ja … natuurlijk ook proeven! Heerlijk was dat!
Ook werd onze eerste graad opgeleid tot echte stalknechten en mochten ze de paarden verzorgen. Ze weten nu waar paarden van houden en wat deze edele dieren helemaal niet leuk vinden. De activiteit werd afgesloten met een ritje paardrijden.
De tractor met zijn grote huifkar bracht de kinderen naar het bos. Daar zochten ze naar kriebelbeestjes, verschillende soorten bomen en paddenstoelen. De meisjes en jongens leerden er ook naar vogels luisteren.
De laatste avond maakten de juffen en hun leerlingen het gezellig met een kampvuur waarin ze zelf hun marshmallow konden warmen. Ze sloten de 3-daagse af met een pyjamaparty!
Moe, maar met heel wat ervaringen rijker keerden ze terug richting Alveringem.
Deze openluchtklassen zorgen ervoor dat de leerlingen heel wat doelen uit het leerplan ‘ik en de wereld’ aan den lijve kunnen ondervinden!
Mamafeest
Onze ouders en grootouders zetten zich dagelijks met veel liefde in om goed voor ons te zorgen. Elk jaar proberen onze juffen hen dan ook eens extra in de bloemetjes te zetten. In mei waren de mama's aan de beurt. De juffen organiseerden met hun peuters en kleuters een heus mamafeest.
Mama's, oma's, mami's of moekes waren allen welkom om samen met hun oogappel deel te nemen aan fijne workshops. Er werd gekookt en natuurlijk ook gegeten, er werd geknutseld, er werden spelletjes gespeeld en er was ruimte voor ontspanning tijdens een gezellige yogasessie.
Papa's en grootvaders, wees niet getreurd, volgend jaar zijn jullie aan de beurt!
Meer foto‘s >>Chromebooks in de 3e graad
We herinneren ons allemaal de voorbije coronaperiode met klassen die niet meer fysiek samenkwamen en kinderen die thuis online taken te verwerken kregen. Dit was aanvankelijk geen makkelijke aanpassing voor ouders en kinderen, noch voor de leerkrachten.
Het bleek echter al snel dat deze nieuwe manier van werken ook voordelen met zich meebracht: de kinderen werken op hun eigen tempo, ze vinden ondersteuning in online filmpjes en het werken met de computer motiveert.
Gelukkig maakte de overheid een budget vrij voor digitalisering op school, zodat alle kinderen over dezelfde middelen kunnen beschikken. Onze school kocht daarmee chromebooks voor de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar aan. Elk kind beschikt over een eigen chromebook dat dagelijks wordt gebruikt in de klas: we vinden gedifferentieerde taken in Google Classroom, we bekijken instructiefilmpjes op Bingel, we maken een presentatie, een poster, een uitnodiging, een quiz, …
Zowel binnen de lessen wiskunde als taal, W.O. en muzische vorming maken we regelmatig gebruik van het ruime digitale aanbod. En hier zijn de kinderen blij om!
Er is volgens hen toch wel één minpunt: je kunt er niet zelf je eigen apps op downloaden, dus zomaar een beetje gamen tussendoor lukt niet!
Jammer toch?! Of niet?!
Nieuw rapport
Wist je dat we dit jaar ons rapport vernieuwden?
We streven naar kwaliteitsvol onderwijs door met een kritisch oog te kijken naar onze manier van evalueren en rapporteren.
We willen niet alleen het resultaat van het leren in de kijker zetten, maar ook de evolutie binnen het leerproces van onze kinderen. We willen hiermee een goede leer- en werkhouding stimuleren.
We willen aandacht schenken aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling en dit valt niet allemaal te beoordelen met punten. We gaan breder evalueren en houden zo rekening met de individuele zorgbehoefte van elk kind.
In het nieuwe rapport is ook meer ruimte gemaakt voor onderbouwde en gerichte feedback.